Székesfehérváron nemrég újra élet költözött az Ikarus szerelőcsarnokaiba, itt születnek ugyanis azok a speciális buszok, amelyek a hadiipar, a polgári védelem és a katasztrófaelhárítás számára nyújtanak új lehetőséget a vezetési irányítási, logisztikai és egyéb feladatok ellátásában.
Jövőre összesen száz hazai fejlesztésű és gyártású moduláris, többféle célra alkalmazható speciális busz áll majd a Magyar Honvédség rendelkezésére. A magyar Szilícium- völgyben, Székesfehérváron gyártják a HM Currus Zrt. és az Ikarus Járműtechnika Kft. kooperációjában a Volvo alvázra Euro VI-os dízelmotorral szerelt új autóbuszokat, amelyek első példányait március 23-án be is mutatták a honvédségnek.
Ilyen speciális buszokat a NATO egyetlen tagállamában sem gyártanak, a felhasznált anyagok – rozsdamentes acél, alumínium, horganyzott lemez és tűzálló porfesték – rendkívüli tartósságot garantálnak, illetve biztonsági szempontból is kivételesek. Az Ikarus Járműtechnika Kft. ügyvezető igazgatója – akinek nevéhez a hazai buszgyártás számos fejlesztése kötődik –, Horváth János rendkívüli elhivatottsággal és szakmaisággal mutatta be a teljesen felújított üzemekben a speciális gyártástechnológiát, valamint a kis szériájú alkatrészek előállításához szükséges fejlett gépparkot, amelyet a Ge-Co Hungary Kft.-től vásároltak. Jelenleg 150-en dolgoznak a cégnél, a fejlesztések saját mérnökökkel történnek.
// GyártásTrend: Újra feléledt Magyarországon a buszgyártás?
Horváth János: Az Ikarus vállalatcsoport tulajdonosa, Széles Gábor és a menedzsment két évvel ezelőtt úgy határozott, hogy részt kívánunk venni a Magyarországon meghirdetett autóbuszgyártási programban. Ehhez pedig mindenképpen szükséges a járműfejlesztés is.
// GyT.: Hogyan kezdődött a speciális busz fejlesztése?
H. J.: A fenti döntést követően azonnal megkezdtük az innovációs tevékenységet, és kifejlesztettünk a HM Currus Zrt.-vel közösen egy speciális járművet, elsőként Euro V-ös motorral. A többfunkciós, moduláris autóbusz honvédségi, polgári védelmi illetve katasztrófaelhárítási szempontból rendkívül előnyös, mivel utas- és sebesültszállításra, illetve törzsvezetési pontként is használható. Tömegbaleset esetén a sérültek ellátása és kórházakba szállítása ilyen járművekkel könnyen megvalósítható, a buszban ugyanis 12 hordágyat lehet biztonsággal elhelyezni.
// GyT.: Miben más ez a busz, mint a többi?
H. J.: A Magyar Honvédség az úgynevezett minősített időszakok esetén a katasztrófaelhárítási funkciót többek között sebesültszállításra, míg a törzsbuszfunkciót olyan polgári védelmi és katasztrófaelhárítási események alatt tudja kiaknázni, amelyek során szükség van az operatív központ helyszíni működésére – ilyen például az árvíz vagy egy baleset. A busz lehetővé teszi a direkt intézkedéseket, a helyszínről szervezett mentési és kárelhárítási munkálatokat, hiszen infokommunikációs és híradástechnikai megoldásokkal, saját energiaellátással rendelkezik, továbbá alkalmas a felderítő- és egyéb eszközök – például drónok – szállítására is. Az utasszállító funkció esetén a buszok kapacitása 41-49 fő, 7 köbméteres ládatérrel. A buszt a legmodernebb technikai berendezésekkel, sávelhagyó, illetve ráfutásgátló rendszerrel is ellátták.
// GyT.: Milyen eszközöket vesznek igénybe egy-egy ilyen speciális jármű gyártásához?
H. J.: Mivel a járműgyártás során különleges alapanyagokat, rozsdamentes lemezeket használunk fel, rendkívül pontos megmunkálásra van szükség, ami precíz gépeket igényel. A Ge-Co Hungary Kft. által szállított Baykal és Akyapak lemezmegmunkálók, lemezollók, élhajlítók fejlett CNC-vezérlésükkel lehetővé teszik a kis sorozatú és egyedi gyártás termelékeny megvalósítását, a kiváló minőségű szerszámkészlet, a stabil, biztos elektronika és vezérlés pedig mind arra garancia, hogy ezek a berendezések hosszú távon termeljenek csarnokainkban.
// GyT.: A gépek beszerzésénél mit vettek figyelembe, mely előnyeik voltak az elsődlegesek?
H. J.: Üzemeinkben a lemezmegmunkálás rendkívüli precizitást igényel, ehhez kerestük a legjobb ár-érték arányú berendezéseket. Több vállalat közül végül a Ge-Co Hungary által forgalmazott minőségi gépekre esett a választásunk, amelyek mögött gyors és megbízható szervizszolgáltatás áll.
A 4 méteres lemezolló 16 mm vastagságú lemez vágása mellett rozsdamentes anyagoknál 8 mm-es vágásra is alkalmas. Ugyanezt tudjuk biztosítani a 3 méter hosszúságú 6 mm-es kisollóval, amellyel a finom lemezmegmunkálásokat végezzük. Üzemünkben ugyanis a durva és a finom lemezmegmunkálás elválik, ezzel kíméljük a késeket, így pontos munkavégzést tudunk garantálni.
Az élhajlító berendezések szerszámkészlete, a gyors szerszámcsere és a vezérlés pontos átállíthatósága, gyors programozhatósága lehetővé teszi a kis sorozatú speciális buszokhoz szükséges alkatrészek gyártását, de ugyanezt a szerepet tölti be a profilhajlító berendezés is, amely képes arra, hogy az egyik pillanatban a járművek oldalvázának gerincét képező zártszelvényeket, a másik pillanatban pedig már a tetőbordákat ívelje. A memóriájában megőrzi ezeknek az alkatrészeknek a koordinátáit, így a sorozatgyártás mellett a későbbi típusokrugalmas előállítására is lehetőséget ad.
A húzótüskés, háromfejes, háromdimenziós csőhajlító gép a különböző alapanyagból készülő alkatrészek modern, több dimenzióban történő hajlítását teszi lehetővé. A berendezésnek köszönhetően tudjuk járműveinkhez a precíz és esztétikus kapaszkodókat, valamint a vízcsöveket és az egyéb speciális gépészeti berendezéseket legyártani szénacélból vagy rozsdamentes anyagokból.
Az eddigi eredményeink alapján leszögezhetem, hogy ezek a gépek maximálisan betöltik a feladatukat, képesek jó minőségű táblalemez, illetve a járműipar minőségi elvárásainak megfelelő szálanyag megmunkálására is.
// GyT.: Mik a további tervek?
H. J.: Szinte az utolsó pillanatban sikerült megmentenünk azt a szaktudást, amely évtizedek alatt itt az Ikarus-gyárban felhalmozódott. Ezt a műszaki kultúrát kell megőriznünk és továbbfejlesztenünk, erre az alapra építjük a jövőt. Hegesztőink képzése saját erőből valósult meg, és nemcsak minősített hegesztőket képeztünk ki, de megszereztük a nemzetközi hegesztő-szakműhely minősítést is, így Európa bármelyik országába szállíthatunk általunk gyártott acélszerkezeteket. Emellett a Volvótól – számos auditot követően – engedélyt kaptunk arra, hogy a világon bárhová gyárthatunk Volvo alvázra épülő buszokat. Ezek lehetővé teszik számunkra, hogy ne csak egy típusban gondolkodjunk. A terveink között szerepel több jármű fejlesztése, például alacsony belépési magasságú, LNG- (folyékony földgáz) hajtású és elektromos városi, valamint szóló helyközi busz is. A gyártóberendezések bővítésekor pedig szintén a Ge-Co Hungary szakértelmére számítunk. A gépek folyamatosan és jól dolgoznak. Nem hallok problémát a szakembereinktől. Egedy Barna, a Ge-Co kapcsolattartója pedig mindenben a rendelkezésünkre áll.
// GyT.: Mit jelent a Ge-Co Hungary számára, hogy egy ilyen speciális területen alkalmazzák a forgalmazott gépeiket?
Egedy Barna: Nagy elismerés, hogy az Ikarus Járműtechnika Kft. vezetősége az általunk kínált gépeket és szolgáltatásokat találta a legalkalmasabbnak a speciális járművek gyártásához. Az, hogy ebben az iparágban is kiválóan szerepelnek a gyártóeszközeink, jól mutatja a magas minőséget, amelyet a cégünk képvisel és biztosít a hazai szerszám- és gépgyártó szektor számára.